Od 2014 roku wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom młodzieży chcącej poszerzyć swoją wiedzę z konkretnej dziedziny lub sprawdzić, czy to, co ich interesuje może się przekuć w naukową pasję. Co roku proponujemy profile tematyczne z różnych dyscyplin, dokładając wszelkich starań, by były to najlepsze zajęcia naukowe w Toruniu. Sprawdź, czy to, co przygotowaliśmy jest tym, czego poszukujesz – Uniwersytet Młodych zaprasza!
PROFILE PLANOWANE NA ROK AKADEMICKI 2022/20223
- 1. MATEMATYKA - PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
- 2. CO W KUCHNI CHEMICZNEGO SIĘ DZIEJE ?
- 3. ZAGRAJ W PROGRAMOWANIE
- 4. UCHYLIĆ LISTKA TAJEMNICY
- 5. GWIAZDY NA WYCIĄGNIĘCIE...FAL
Spodziewanym efektem zakończenia kursu będzie zdobycie wiedzy wymaganej do egzaminu ósmoklasisty oraz jej możliwe poszerzenie. Nowe umiejętności niewątpliwie mogą przydać się w dalszej edukacji.
Zajęcia podzielono na kilkanaście bloków tematycznych, których omawiany zakres pokrywa się z podstawą programową egzaminu ósmoklasisty. W miarę możliwości planowane jest rozszerzenie tego materiału, tak by nie tylko dobrze przygotować ucznia do egzaminu, ale również by ułatwić mu dalszą edukację, rozwijać talent oraz umiejętności matematyczne. Prowadzący po szczegółowym omówieniu zagadnienia, przedstawi kilka proponowanych metod rozwiązania problemu, a następnie uczniowie będą utrwalać zdobytą wiedzę poprzez ćwiczenia wykonywane indywidualnie lub w zespołach projektowych. Wśród analizowanych zadań znajdą się również takie, których rozwiązywanie będzie źródłem satysfakcji dla młodego umysłu.
Więcej informacji o profilu znajduje się w folderze UniM (u dołu strony).
Wolne miejsca: 15
Prowadzący: Łukasz Bukowiecki – doktor nauk fizycznych w zakresie astronomii. Absolwent wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. O sobie mówi: „Podchodzę do nauczania z pasją. Mam bogate doświadczenie dydaktyczne, od blisko dwóch dekad służę pomocą w przyswajaniu zagadnień z matematyki i fizyki. Staram się o przyjazną atmosferę oraz pełną wyrozumiałość, gdyż jestem zdania, że brak presji przekłada się nie tylko na przyjemną ale i efektywną naukę!”
Tym razem coś dla prawdziwych smakoszy – kuchnia! Bo kuchnia to nie tylko miejsce, gdzie zmywamy naczynia.To także fantastyczne laboratorium,w którym przebiegają setki reakcji i procesów chemicznych. I to właśnie wiedzę na ich temat będziemy zgłębiać tym razem.
Podczas zajęć młodzi studenci poznają podstawowe mikro- i makroelementy obecne w pożywieniu. Będą mogli przestudiować sposoby wykrywania i charakteryzacji substancji, które znajdziemy w kuchni (tj. białka, cukry, tłuszcze, alkohole), ale również innych związków organicznych, nieorganicznych, czy pierwiastków obecnych w naszych daniach. Uczestnicy zapoznają się również z procesami zachodzącymi podczas gotowania i pieczenia. Nauczą się robić twaróg, gzik i kawior. Będą mieli okazję zbadać, czy wszystkie cukry są słodkie, dowiedzą się, jak powstaje kisiel i czy możliwe jest zrobienie jajecznicy bez ognia. Ponadto zgłębią odpowiedzi na pytania, co kryje się w produktach spożywczych, czym różnią się cukry od węglowodanów i czy 100 kcal to dużo? Wspólnie odkryjemy też największą kuchenną tajemnicę – skąd się biorą dziury w serze?
Więcej informacji o profilu znajduje się w folderze UniM (u dołu strony).
Wolne miejsca: 8
W ramach zajęć uczestnicy poznają nie tylko podstawy, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne programowania, ale także nauczą się projektować dwuwymiarowe gry i tworzyć proste animacje. Uczestnicy będą również potrafili sformułować problem programistyczny, zaproponować algorytm go rozwiązujący i napisać jego implementację w języku Python.
Kurs będzie zorientowany wokół nauki programowania poprzez tworzenie gier. Zaczniemy od prostych gier tekstowych, takich jak gra w ciepło-zimno, aby uczestnicy mogli zapoznać się z podstawami programowania, obsługi środowiska i nauki języka Python. Po opanowaniu niezbędnych podstaw, przejdziemy do tworzenia gier posiadających grafikę. Poprzez projektowanie prostych gier dwuwymiarowych i interakcję z użytkownikiem uczestnicy będą poznawać coraz to bardziej skomplikowane konstrukcje programistyczne. Zajęcia będą poprowadzone w taki sposób, aby dać uczestnikom dużą swobodę pracy własnej. Początek każdych zajęć to krótkie wprowadzenie i wspólne stworzenie bazowego projektu, a później to już od uczestników zależy, co zostanie dodane do ich gier.
Więcej informacji o profilu znajduje się w folderze UniM (u dołu strony).
Wolne miejsca: I grupa (10:00 – 12:00) – 10 miejsc
II grupa (12:30 – 14:30) – 10 miejsc
Zapraszamy do niepowtarzalnego świata roślin. Dowiecie się jak zbudowane są komórki, tkanki i organy roślinne oraz jak rośliny przystosowują się do specyficznych środowisk – sukulenty, rośliny mięsożerne, epifity. W szklarni będziecie mogli je zobaczyć bez względu na porę roku czy pogodę. Sprawdzicie swoją wiedzę i odpowiecie na pytania jaki organ rośliny jemy, jak rozmnażają się rośliny, czy możliwe jest życie roślin bez gleby, jak wiele światła jest w stanie znieść roślina, jak radzi sobie roślina ze stresem, jak zielenieją rośliny oraz jakie ważne substancje dla naszego zdrowia zawierają rośliny. Ponadto zajęcia w laboratorium i przeprowadzone eksperymenty odkryją największe sekrety roślin tj. wybrane procesy w nich zachodzące i substancje produkowane przez rośliny, które od wieków są wykorzystywane w np. medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym.
Więcej informacji o profilu znajduje się w folderze UniM (u dołu strony).
Wolne miejsca: 10
Program profilu został podzielony na 5 modułów, z których każdy będzie poświęcony tematyce współczesnej astrofizyki. Każde ze spotkań to część wykładowa przeplatana dyskusją i elementami praktycznymi w postaci rozwiązywania zadań, ćwiczeń rachunkowych, pokazów, pracy laboratoryjnej bądź quizu. Ponadto młodzi studenci odbędą zajęcia w Obserwatorium Astronomicznym w Piwnicach, podczas których zapoznają się z istotą działania Obserwatorium i metodami prowadzenia obserwacji – odkrywania tajemnic różnych odległych obiektów. Będą mieli również okazję zobaczyć największy radioteleskop w Polsce i wejść do sterowni – „serca” radioteleskopu.
Więcej informacji o profilu znajduje się w folderze UniM (u dołu strony).
Wolne miejsca: 10
INFORMACJE O ZAPISACH
Nabór na IX edycję UniM podzielony jest na nabór wewnętrzny przeznaczony dla uczestników projektów edukacyjnych Fundacji oraz na nabór zewnętrzny skierowany do wszystkich innych zainteresowanych.
TERMINY NABORÓW:
- nabór wewnętrzny – od 18 do 26 lipca 2022 r.
- nabór zewnętrzny – od 27 lipca do wyczerpania limitu miejsc
HARMONOGRAM ZAJĘĆ:
Zajęcia prowadzone będą w soboty w okresie od 17 września 2022 r. do 27 maja 2023 r. Program profili przygotowany jest w sposób zakładający udział ciągły w zajęciach – prowadzący będą nawiązywali do omówionych już zagadnień, zaś część warsztatowa opierać się będzie na informacjach przekazanych podczas wykładów. W przypadku nieobecności, uczestnik otrzyma informacje o tym, jakie zagadnienia zostały zrealizowane, jednak nie będzie miał możliwości odrobienia zajęć.
Zajęcia odbywać się będą w godzinach 10:00-12:00 (w przypadku tworzenia dodatkowej grupy, będzie ona się spotykała w godzinach 12:30-14:30). Miejscem spotkań będzie wydział (jednostka) przypisany do danego profilu.
KOSZT UDZIAŁU
Profil astronomiczny
1200 złotych płatne w 2 ratach (600/600) – cena obejmuje udział w wybranym profilu (13 spotkań) + niezbędne materiały
Profil matematyczny
2200 złotych płatne w 2 ratach (1100/1100) – cena obejmuje udział w wybranym profilu (24 spotkania)
Pozostałe profile
1400 złotych płatne w 2 ratach (700/700) – cena obejmuje udział w wybranym profilu (15 spotkań) + niezbędne materiały
ZNIŻKA
- 5% dla posiadaczy Karty Absolwenta UMK (więcej informacji) oraz dla uczestników projektów edukacyjnych FAUNC (w tym za kontynuację uczestnictwa w UniM)
Aby zapisać się na wybrany profil należy poniższą deklarację pobrać, wypełnić i odesłać na adres unim@umk.pl.
KONTAKT
Katarzyna Wójcik
tel. 605 873 989
email: unim@umk.pl
ARCHIWUM
PROFILE REALIZOWANE W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022
PROFILE REALIZOWANE W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021
PROFILE REALIZOWANE W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020
PROFILE REALIZOWANE W ROKU AKADEMICKIM 2018/2019
- Efekty specjalne w filmie
- Chemia wody
- GRAFOeksperymenty