Otrzymaliśmy ponownie dofinansowanie z Narodowego Centrum Kultury na projekt „słowoTWORY”!

Obserwatorzy donoszą, że na terenie całego kraju pojawiły się słowoTWORY. To bardzo zróżnicowane gatunkowo królestwo tworów, występujące w dużej liczbie i różnorodności. Wyróżniamy wśród nich, np. ortoTWORY, znakoTWORY, tekstoTWORY i wiele innych. Odkryto zarówno rzadkie gatunki, skromnie reprezentowane, o wąskim zasięgu, zamieszkujące we fragmentarycznych siedliskach, np. w uniwersyteckich pracowniach i bibliotekach, jak i pospolite, często widywane w najbliższym otoczeniu – w sklepach, w szkołach, na plaży, na przystankach, na ulicach, zarówno na wsi, jak i w miastach. W populacji słowoTWORÓW zauważono pełną strukturę wiekową: osobniki bardzo młode i zupełnie dojrzałe. Część z nich z powodzeniem dała się udomowić. Towarzyszą człowiekowi na co dzień, bawią, cieszą, umilają czas, merdając wesoło diakrytycznymi znakami. Inne są trudniejsze do poznania i zrozumienia, mają bardziej skomplikowaną, formalną budowę, oswojenie ich potrzebuje specjalnych umiejętności i czasu. Apelujemy! Wszystkie słowoTWORY stanowią niezbędny i bazowy element kulturosystemu. Jako dobra społeczne powinny podlegać naszej szczególnej ochronie!

Fragment tekstu z wprowadzenia do katalogu napisała Joanna Cieślikowska – pedagog zdolności, pedagog teatru, edukatorka sztuki, logopeda; pracowniczka Katedry Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką Wydziału Sztuk Pięknych UMK; Pełnomocniczka Dziekan Wydziału Sztuk Pięknych UMK ds. Promocji, dla której każde słowo niesie znaczenie.

Zapraszamy do udziału w bezpłatnych zajęciach twórczych!!!

Autor i koordynator projektu: Piotr Florianowicz

Bieżące informacje dotyczące realizowanego zadania i zapisów znajdują się na dedykowanej stronie: https://slotwory.blogspot.com/

słowoTWORY 2 to blok interdyscyplinarnych warsztatów językowo-plastycznych skierowanych do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych oraz średnich, do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną ze szkół specjalnych oraz do osób dorosłych interesujących się językiem polskim (skupimy się na odbiorcach z małych miast i wsi). W projekcie podstawową rolę odgrywa polszczyzna, język, słowo, poprawność zapisu, polska literatura współczesna i dawna, szczególnie fraszki, lepieje, limeryki jako formy gatunkowe, w których ważna jest precyzja słowa i zachowanie obowiązujących norm literackich, a także związane z nimi zagadnienia oraz artyści. Zostanie również przybliżona forma japońskiego haiku, by wykazać istotę słowa przy próbie spojrzenia na uniwersalne tematy oczami dziecka. Warsztaty zainspirowane słowotwórstwem, frazeologią oraz ortografią polską poszukują korelacji polszczyzny ze sztukami wizualnymi. Badanie słów, związków frazeologicznych, tworzenie fraszek, limeryków, haiku stanie się swego rodzaju narzędziem do wykonania oryginalnych utworów w formie eksperymentów językowych oraz prac interdyscyplinarnych łączących polszczyznę (słowo, poprawny zapis), język z nietypowymi działaniami wizualnymi. W ramach zadania powstaną oryginalne realizacje literackie, pomoce dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli (dyktanda graficzne, mandale ortograficzne) oraz intermedialne interpretacje wizualne. Zwrócimy uwagę na znaczenie i piękno języka polskiego, jego bogactwo i poprawność, traktując go jako bezcenną wartość naszego komunikowania, porozumiewania się oraz tworzenia.